God kväll

God kväll.

Eva Veronica heter jag fast kallas Veronica. Detta är på sätt och vis min tredje blogg. Min första blogg hade jag på Blogg.se och förra året flytta jag den till en annan bloggsida. Sen vet jag inte riktigt vad som hände men jag lade ner den i våras. Så jag har inte bloggat på några månader. Det känns lite konstigt men får se om jag hittar tillbaks. Jag ska inte påstå att jag är ett proffs på det.

Jag är utbildad skådespelerska som jobbar på att uppfylla min barndomsdröm om att jobba inom teater i London. Får se hur jag kommer lyckas med det men jag tänker då inte ge upp i första taget. Speciellt inte nu när jag mår bättre än någonsin. Jag har nyligen fått slutat mitt jobb som biblioteksassistent på kommunens huvudbibliotek. Jag saknar det men eftersom kommunen dragit ner ekonomin på biblioteket har flera stycken blivit tvungna att gå. Nu har biblioteket fyra bibliotekarier och två biblioteksassistent som har hand om huvudbiblioteket och två filialbibliotek. Det är tufft kan jag säga. Många tror att de anställda på ett bibliotek inte har mycket att göra. Det är nog lätt att tro men när man jobbat på ett bibliotek som är underbemannat så inser man ganska snart att de anställda inte ens hinner med hälften av det de ska göra under en dag.

Sedan cirka två veckor tillbaks går jag hos Sensus och sysslar med Personlig utvecklig. En dag i veckan går jag på Sociala Företag via AKKA Utbildningsbolaget AB. Det är otroligt intressant. Speciellt om man har en idé om att öppna eget, för det är i första hand vad kursen handlar om. Sedan några år tillbaks har jag haft en idé om att öppna ett café/bageri som fokuserar i första hand på gluten- och laktosfritt. Denna idé beror på att jag själv är gluten- och laktosintolerant och har varit det sedan födseln. Än idag är det svårt att hitta ett bageri eller café som har glutenfritt. Okej, det finns att köpa i affären men jag känner många, som är glutenintolerant som jag, som tröttnat på de torra och tråkiga glutenfria varor som säljs.

Jag bakar mycket glutenfritt hemma för att jag tycker det smakar bättre med färskt och hembakat. Och för att jag älskar att baka. Vissa har frågat mig: Hur? Det finns ju inte glutenfria versioner av alla recept. Nej, men man kan byta ut. Ändra receptet. Man måste bara veta hur. Jag fick lära mig av min mor. Med ett barn som nu är 26 och haft glutenintolerans sen födseln så borde ju min mor ha en hel del erfarenhet av glutenfri mat och bak. Det har hon och det hon fått lära sig själv och genom åren har hon lärt mig och jag har fortsatt att utveckla det.

Nog om det. Här sitter i alla fall jag med feber och får dras med min kropps ”trasiga” termostat. Ena stunden fryser jag och i ena svettas jag. Det är jobbigt med förkylning. Det är min kära lillasyster Jessica jag har att tacka. Den bröt ut redan igår morse. På eftermiddagen när Jessica och jag skulle ta bussen till Åmål för att handla hade jag blivit en aning sämre. Men på grund av att jag käkade smärtstillande till följd av en förbannat envis visdomstand, som växer in i kinden, så fick ju inte förkylningen bryta ut ordentligt så det skedde i sakta men säker fart. Vi steg av bussen vid tågstationen sen tog det oss cirka tjugo minuter att gå ut till JYSK. Sedan tillbaks till tågstation och sedan vidare in mot själva centrum. För Jessica skulle till Systembolaget och köpa öl åt sig och sprit åt en väninna. Sådan skit kan man vara utan! Säger jag som nykterist. Ett plus är att lillasyster dragit ner lite på drickande vid helgerna.

I alla fall så har skitungen smittat mig. Vaknade i morse med en halvt fungerande näsa. Vänster sida av näsan har varit täppt sedan igår men idag var den även svullen och helt igen täppt. Nu är det ju lite bättre men halsen börjar bli sämre. Var ner till centrum tidigare och handlade lite på ICA. Fick handlat lite åt mor med. Köpte med en burk tonfisk åt min två katter, Grace och Angus. Jag skulle ha gått till Coop Konsum med men glömde det. Så kan det gå när man lämnar ena hjärnhalvan på kudden när man går ut. Nu ska jag dra mig ut för att gå ner till Coop Konsum och inhandla det jag skulle ha haft tidigare. Får se om jag tar mig hem i ett bra skick 😉

Auf wiedersehen…

Kommentera

