H50 säsong 5

Den första veckan på Sensus starta ju sådär när det gäller punktlighet. Försov mig även idag men rog mig ur sängen utan några större problem. Hade inte ont i hela kroppen uran bara ryggen. Men precia när jag är på väg att sätta på mig skorna upptäcker jag blod på hallgolvet som leder ut i badrummet. Ute i badrummet hittar jag Grace liggandes i duschen täckt av blod. Jag blir såklart orolig. Sist gång hon blödde så hade hon blivit huggen i ansikten av grannens hankatt. Samma hankatt som hennes son Angus inte tålde se röken av. Vet inte hur många gånger grannens hankatt fick ta stryk från Angus. Angus brydde sit inte ett skit om de andra hankatterna i området. Han revir inneslöt hyreshus området. Angus var en rätt stor och muskulös katt. Det spela ingen roll hur stor man var. Utmana man honom tog han fighten. Slåss kunde han. Envis som en åsna. Ge upp var inget alternativ för den katten. Förra året hade vi problem med en räv som härja i området och tog många grannkatter. Jag fick rådet att hålla mina katter inne så mycket som möjligt. En lördagkväll fick räven för sig att slå till mot min altan när Paios var ute. Men som tur var för Paios var även Angus ute. Det blev ett sju helvetes slagsmål mellan Angus och räven. Det sluta med att jag fick åka iväg med honom akut till veterinären i Åmål där hon fick operera honom. Räven hade huggit honom i halsen. När vi kom till veterinären var Angus fortfarande ursinnig efter slagsmålet. Angus var inte folkilsken men på grund av hans sinnestillstånd fick inte veterinären röra honom. Han försökte hugga henne. Hon blev livrädd. Så jag fick öppna buren och ta ut honom eftersom jag kände till hans personlighet. Det tar en månad för honom att återhämta sig helt från skadan. Han var inte särskilt glad över kragen eller det faktum att han inte fick gå ut. En vecka var han grinig på grund av kragen. En vecka var han grinig på grund av mig för att jag vägra släppa ut honom. Gissa om han var lycklig när kragen åkte av och han fick gå ut igen. Ett par veckor efter det dyker den där räven upp utanför min altan. Någon halvtimme innan hade jag släppt ut Angus. När jag sitter i soffan hör jag helt plötsligt världens skrik utanför. Jag kände direkt igen det och visste att det var en räv. Jag tittar ut och upptäcker att Angus har tagit en rematch mot räven som högg honom i halsen. Jag visste att den katten var en kämpe men jag blev chockad. Han gav räven en sju helvetes omgång med stryk. De värsta skadorna Angus fick denna gången var en skada tass och några rivsår. Rivsåren såg ut som de han brukade få när han varit i slagsmål med grannkatten. Och räven? Den har faktiskt inte synts till sedan dess.
Kom som vanligt av mig lite. Ber om ursäkt för det. Iallafall så låg Grace i duschen täckt av blod. Inte hela hon. Men det var tillräckligt för att jag skulle bli orolig. Men jag kunde inte hitta något sår så jag har gåt omkring som ett frågetecken hela dagen. Var kom allt blod ifrån? Jag kolla Paios också för säkerhets skull men han hade heller inga sår. Får se om jag lyckas lösa gåtan. Grace verkar iallafall må bra så vad det än var så verkar det inte ha påverkat henne.
Blev hemskickad tidigare från Sensus idag. Strax före klockan 12 kommer Peder säger åt mig att gå hem annars låser han in mig i lokalen till nästa dag. Han jobba som handledare på Arbetsförmedlingen förut innan han hamna på Sensus. Han var en av de bästa på Arbetsförmedlingen. När jag kom hem la jag mig i sängen för att jag var så himla trött. Tror fan på att jag somna. Vakna ett par timmar senare med dåligt samvete såklart. När jag kolla postlådan hitta jag ett paket innehållande säsong 5 av ”Hawaii Five-0”. Kolla klart på fjärde säsongen för ett par dagar sedan, så gissa om jag var glad. Dock blir det ett litet problem sen när jag sett klart den säsongen för säsong 6 kommer väl inte ut på dvd förrän tidigast nästa år. Arsle! Lite så känner jag. Den känslan kommer stärkas dubbelt så mycket den framtida stunden då jag ser sista avsnittet av femte säsongen. Men det är då. Vilket troligen kommer vara till helgen. Påbörja tittandet idag och ja… lika intressant som vanligt. Steve och Danno är lika snälla mot varandra i vanlig ordning. ”Kärlek startar alltid med bråk…” som man körde med som barn… och ungdom. Det stämmer ju faktiskt. Kanske inte alltid.
Sitter i soffan och funderar. Klockan har passerat midnatt för cirka 20 minuter sen. Utanför blåser det och på vardagsrumsborder står en skeppsljusstake med ett brinnande ljus. Den enda ljuskällan i vardagsrummet/sovrummet för tillfället. Bredvid mig ligger Grace och snarkar. That awkward moment när min katt snarkar högre än min syster. Och hon kan snarka rejält ibland. Inget som direkt stör. Finns de som snarkar så högt att man väntar på att tanet ska lyfta.
Ska släcka i hallen och sen lägga mig. Är en aning trött. Får hoppas på en god natts sömn. Blev lite dåligt med nu sist.

Cheerio

Kommentera

