Baldersnäs julmarknad

Vakna i morse av Paios som satt bredvid mig i sängen och jama. Det första jag ser när jag öppnar ögonen är ett par stora knallgula ögon, i ett kolsvart ansikte, som stirrar på mig. Det visa sig att jag försovit mig… igen. Ibland är det bra med katt för de håller stenkoll på tider. Speciellt tider som när man ska upp. Fast jag föredrar att bli väckt av Grace. Om jag försover mig så väcker hon mig försiktigt genom att sträcka fram huvudet så att hennes morrhår kittlar mig i ansiktet.
Vi börja klockan 10 på Sensus idag. En timme senare än annars. Klockan halv 11 hölls det ett litet luciatåg på Café Sensus. Luciatåget utgjordes av en grupp femåringar från n Olympen, ett dagis som ligger längs Kinadal. Inte alls långtifrån Bolldal, där jag bor. Fick veta att Elliot skulle ha varit med. Elliot är son till Maria, som jag jobba med på biblioteket. Störtskön kvinna. Och Elliot är en störtskön liten grabb. Han ses ofta ihop med sin vapendragare den virkade giraffen Gösta. Synd att man inte fick träffa honom. Det var iallafall det gulligaste luciatåg jag sett på länge.
Efter luciatåget åkte Peder och jag till Billingsfors för att hämta upp Inger. Sen fortsatte vi till Baldersnäs herrgård för att besöka julmarknaden där. Jag har har bara varit på den julmarknaden en gång tidigare. Det var för flera år sedan när mina farföräldrar tog med mig dit. Det är otroligt mysigt att gå runt där och kolla. Allt som säljs är tillverkat av hantverkare och smeder lokalt. Dalsländskt hantverk när det är som bäst. Dock tillät inte min ekonomi att jag köpte något. Nästa år kanske.
Efter hemkomst blev jag sittandes hemma hos mor och se några fler avsnitt av ”Hawaii Five-0”. Mamma lever sig in i serien lite väl mycket ibland. Vilket jag har påpekat ett par gånger. I ett av kvällens avsnitt blev min favorit Danno knivsstucken i magen. Jag skriker ”NEJ! INTE DANNO!!!” och kryper förskräckt ihop i soffan med händerna för munnen. Mamma ser det som sin chans att reta mig för de gånger jag sagt att hon lever sig in i serien lite för mycket. ”Jaha, du lever dig inte alls in i serien inte.”
De goda nyheterna är att han klara sig. Skitsam om det är en serie. Han får inte dö! Ja, det händer att jag lever mig in i serien men inte till den grad som mor då hon sitter och säger åt karaktärerna på tv:n vad de borde och inte borde göra. Det händer rätt ofta dessutom. Man blir lite full i skratt när man sitter där och lyssnar på henne.
Kom hem för en stund sedan. Hitta *suprise suprise* reklam i postlådan plus ett litet brev. Mitt efternamn stod felstavat med två å och fel adress. Min gamla adress från Kinadal. På baksidan stog namnet på en kvinna jag inte känner till. Unde namn och adress står det Billingsfors teatersällskap. Wait a minute! Pastor Nicklas och jag satt som senast igår och prata om mitt intresse för teater. Han nämner en kvinna han känner som håller i just det teatersällskapet som stod på kuvertet. Jag öppnar och läser brevet. Hon har fått höra rykten om mig och mitt intresse. Hon vill att jag ska komma på teatersällskapets årliga möte som kommer hållas den 26:e januari nästa år. Jag blir glad inombords. Självklart att jag ska gå. Jag måste bara skriva in det i mobilen så att jag kommer ihåg det. Nu har jag något att se fram emot i januari.
Nu ska jag slå mig ner framför min laptop en stund innan jag kryper ner under täcket. Mor och jag var ner till Flitiga händer tidigare och handla en massa olika julgardiner för 200 kronor. Dessutom hitta jag ett par snygga plagg från H&M. Jag älskar att handla second hand. Det kräver inte lika mycket av min ekonomi eller miljön. Så imorgon ska jag hänga upp julgardiner i vardagsrummet. Då får jag nog lite mer julkänsla här inne.

Cheerio

Kommentera

