Naturligt glutenfri kladdkaka

Dagen har varit lite smått seg. Överlevde ännu en tisdag igår. Skicka in min aktivitetsrapport till Arbetsförmedlingen idag. Jag brukar vänta till den sista dagen. Skämta med Peder och fråga om han var stolt över mig nu som skicka in den en dag tidigare. Ja, det var han med ett stort flin i ansiktet. Det är synd att han inte jobbar på Arbetsförmedlingen längre. Han var en av de bästa handledarna.
Efter inlämningen av aktivitetsrapporten blev det att läsa några nyheter på SvD.se. Jag har fastnat lite för deras sida. Förut var det Expressen.se som gällde. Så älskar jag Berglins serier.
Cilla, Inger och jag tog oss en promenad i den bitande kylan efter lunchen. Skulle träffa mor och handla mjölk innan jag fortsatte hemåt. Men jag var så slut efteråt och ville hem till värmen att jag glömde bort både mor och mjölken. När jag kom hem såg jag att hon ringt. Ringde upp och fråga vad hon ville. Hon undrade var jag var någonstans. Ma  blir ju bra grinig på sig själv ibland. Mor erbjöd sig att köpa med mjölk åt mig så jag slapp gå ner igen. Min rygg är en aning pajad sen storstädningen på Sensus i måndags. Värre idag än igår. Så la mig i sängen för att vila en stund. Helt plötsligt vaknade jag och det visa sig att jag nästan sovit i tre timmar.
Blev sugen på något gott för ett par timmar sen. Tänkte att en kladdkaka skulle sitta fint. Dock hitta jag inte mitt recept. Så jag gick in på Glutenfrikost.se och hitta ett där som jag testa. Det blev riktigt lyckat. För de som är glutenintoleranta eller glutenallergiker tänkte jag att jag kunde dela med mig av receptet här.  Varför inte liksom.

image

Naturligt glutenfri kladdkaka

Ingredienser:

100 g smör
2 ½ dl rårörsocker
1 dl rismjöl
½ dl potatismjöl
4 msk kakao
1 msk psyllium
2 st ägg
en nypa salt
kokos till formen

Gör såhär:

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Smält smöret. Blanda alla torra ingredienser och tillsätt smör och ägg. Blandat snabbt ihop till en smet.
3. Häll över smeten i en smörad och kokosad form ca 24 cm i diameter.
4. Grädda kakan mitt i ugnen i ca 15 min. Låt den svalna och sedan kallna i kylen.

Så nu sitter jag här i soffan i myskläder, dricker en kopp Lady Grey, äter kladdkaka och ser på ”Hawaii Five-0” på tv4. Det är ju inte så att jag har alla säsonger, utgivna så här långt, av serien på dvd… Den är grym helt enkelt! Förresten så var det bästa som visas på tv just nu i väntan på ”Elementary”. Eftersom båda visas på tv4 behöver jag inte byta kanal heller. Ja, latmasken har slagit till. Orkar inte göra mig av med den så den får stanna tills imorgon.

Cheerio

Kommentera

