Kommunarkivet

Så igår påbörja jag min praktik på Centralarkivet (eller Kommunarkivet som det egentligen heter) och gjorde min första eftermiddag där. Jag ska vara där två eftermiddagar i veckan. Mellan kl.13-17. Jag var väl lite tidig igår men den andra tjejen som också ska vara där på praktik kom aldrig. Nanna fråga om jag kände henne. Jag sa att det är svårt att veta när jag bara fått hennes förnamn. Anna är ett ganska vanligt namn. Varken Nanna eller Tinka, Nannas kontakt på AME, hade lyckats få tag på denna Anna. Vi får väl se vad som händer. Nanna introducerade iallafall mig lite i vad vi ska syssla med, sen påbörja vi arbetet. Det tog inte lång tid för mig att stortrivas bland hyllorna och alla dess meterlånga buntar med gamla böcker och handlingar i alla dess former. Jag blev nog lite nostalgisk ett tag för det påminde mig om när jag jobba på biblioteket. Mitt första riktiga jobb och jag stormtrivdes. Trevlig och roliga arbetsplats och lika trevliga och roliga arbetskamrater. Nanna verka väldigt trevlig och jag gillar arkivet, även om det är lite brist på fönster. Det kan jag överleva. Vi var så upptagna med alla gamla dokument igår så man tänker inte på det.

Kerstin hade med sig tre romaner på engelska som jag får låna. En av dem ska jag ha till engelskakursen. Jag ska läsa två romaner på engelska. En som är skriven före 1950 och en som är skriven efter. Alla böckerna jag fick låna av Kerstin var skrivna efter 1950. Så får ta mig en tur till biblioteket och leta efter en före.

Får ge mig nu. Kerstin och Lena har packat ner fika (inkl. min glutenfria citronsockerkaka) i en stor korg. Vi ska iväg till Ekebol. Det blir en utedag idag. Det känns inte helt fel i detta vackra vädret.

Cheerio

Kommentera

