Håverud

Igår var en riktigt trevlig dag. Lena, min granne, och jag möttes utanför Coop Konsum för att köpa tekakor och pålägg. Det fick bli glutenfria tekakor till Peter och mig eftersom vi är glutenintoleranta. Väl på Sensus fixa vi fika tills Peder var redo att åka. Peter stod utanför och vänta när vi kom. Vi hämta upp Inger i Billingsfors när vi ändå åkte genom där.
När vi kom till Dals Långed fråga Lena oss i baksätet om någon av oss lätt blev åksjuka. Ja, jag om jag sitter i mitten bak, vilket jag gjorde. Peder skratta för vi skulle tydligen åka genom Brudfjället och den vägen är tydligen inget för de som blir åksjuka. Vilket jag märkte av senare. När vi var framme fråga Peder hur jag mådde. Förutom att min magsäck flyttat sig en bit uppåt och illamående mådde jag väl fint. Jag levde ju fortfarande.
Väl nere i Håverud börja vi med att kolla en slussning vid kanalen. Två båtar, en dansk och en tysk, skulle genom näst sista slussen. Sen gick vi till Kanalmuseet och kolla runt i någon timme. Det var väldigt intressant. Fick mig några foton också. Dock upptäckte jag efteråt att många av dem var väldigt suddiga. Efter Peter och jag till bilen och hämta maten, sen blev det fika utanför museet. Vi gick även över till Dalslands center för att kolla runt lite. Inger bjöd på ytterligare en fika inne på Caféet som låg på baksidan. Det låg i en gammal fabrikslokal. Vi hade svalor som flög runt och kvittra över huvuden på oss fastän att vi satt inomhus. Det tyckte jag gjorde det lit extra mysigt. Dit skulle jag vilja igen.
Vi gick till Laxbutiken det sista innan vi åkte hem igen.

Tillbaks i Bengtsfors gick jag hem till farföräldrarna. När träffa jag far. Vi hjälptes åt att bära ut en gammal otymplig byrå som stod i farföräldrarnas badrum. Sen hjälptes vi åt att bygga ihop en ny möbel de köpt på Jysk tidigare under dagen. Far fick ta lådorna så tog jag resten av möbeln. För att jag är rättvis och för att min far lätt får panik när det inte går som det ska. Han börja redan få panik innan vi fått packat upp alla saker för han kunde inte hitta instruktionerna. ”Lugn pappa, det ligger i en av lådorna.”
Det lugna honom i en siså där två minuter, sen fick han panik igen. Vet inte hur många gånger jag fick upprepa den meningen för honom. Han lugna sig helt när jag hitta instruktionerna. Vi fick iallafall ihop den efter ett par timmar. Då bjöd farföräldrarna på god mat, vilket var jävligt behövligt efter möbelbygget. Stekt makrill med potatis, spenat och majonnäs med bitar av inlagd gurka. De va mumma kan ja lôve!

Kom hem någon gång efter kl.18. Gjorde inte så mycket innan jag dök i säng av utmattning. Förutom att duscha då förstås. För det behövdes.

Cheerio

Kommentera

