Näsblod och halsont

Skulle snyta mig innan läggdags igår, då jag är täppt i näsan och behövde öppna den. BANG! Och näsduken var täckt av blod. Ja hurra, vad skoj… not! Fick gå runt med tussar i näsan som jag bytte då och då.
Idag har jag inte haft några större problem än. Förutom att jag vakna med jävligt ont i halsen plus att jag känner mig lite krasslig. Men jag har sedan jag vaknat intalat mig att det bara är tillfälligt. Jag kan ibland bli krasslig på detta vis när jag har ont i lederna eller på grund av nack- och ryggskadan. Har inte haft så stora problem med nacken och ryggen den senaste tiden men lederna däremot. Men det är sådana saker i livet som kommer och går. Ibland tror jag att nacken/ryggen och lederna ”jobbar” skift. Dom liksom avlöser varandra. Det kan vara lite jobbigt. Men idag har jag inga större problem med något av dem. Förutom att jag kan känna mig lite stel men det beror lite på jobbet. Så varför känner jag mig krasslig? Jag brukar inte få halsont ofta. Oftast när det sker slutar det med att jag blir sjuk i influensa några timmar senare. Men ibland kan jag få ont i halsen om jag är hemma his någon och de har har tänt brinnanee ljus av paraffin. Ja, jag är tydligen känslig för paraffin. Jag upptäckte detta då jag en gång förra året tänkte vara lite ekonomisk och köpte värmeljus av paraffin istället för de i stearin som jag brukar. Efter att ha haft värmeljus av den billigare sorten tänt hela kvällen blev jag fruktansvärt irriterad i halsen och svårt att andas. Kunde inte då fatta varför. Jag får samma reaktion av att äta apelsin. Ja, jag är allergisk mot en av de godaste frukterna på denna planet. Dock går citron, lime och clementin hyfsat bra. Även utan allergitabletter. Iallafall så nästa dag tände jag några värmeljus igen med samma slutresultat. Samma allergiska reaktion som med apelsin. Men jag hade ju inte ätit någon apelsin. Jag har inte ätit apelsin på över tio år. Efter några dagar kom jag äntligen fram till orsaken.  Det är ju värmeljusen av paraffin som skapar problem. Så min lillasyster som inte har samma problem som jag fick de ljusen som var kvar. Så inga billiga ljus hemma hos mig. Jag har återgått till Liljeholmens värmeljus. De kostar mer men jag blir inte dålig. Allt för för hälsan.
Farao, jag kommer ibland ifrån mig i ämnet och måste skrolla tillbaka upp för att se var jag var från början. Blir så less på mig själv…

Just det! Ont i halsen. Näsblod brukar jag få under våren i och med pollensäsongen och när jag har influensa. Så att jag får det nu i, relativt, friskt tillstånd är inte så vanligt. Så vi får se hur detta slutar.

Jag ber om ursäkt för det oerhört positiva inlägget. Antar att jag behövde skriva av mig. Men jag hoppas verkligen att den fruktansvärda halsont inte slutar med hög feber. Då blir jag irriterad. Förmiddagen fikarast är över så jag ska återgå till arbetet.

Cheerio

Kommentera

