Julmusik och jobb

Ny vecka, nya möjligheter. Det är väl så det heter? Sitter nere i arkivet och skannar dokument. Vi fick hit en skanner för några veckor sen för att kunna skanna in dokument. Planen är att i framtiden skapa ett digitalt arkiv som ska göra det lättare att hitta det man söker. Vi börja med de dokument som är mest eftertraktade. Det är ett ganska kul arbete om jag får säga det själv. Samtidigt som jag varvar mellan skannern och datorn lyssnar jag på musik. Kör Spotify på mobilen. För några år sen var jag nästintill emot Spotify. Nu kan jag inte leva utan det. Jag använder den appen jämt. De spellistor som jag lyssnar på mest har jag laddat ner så att jag inte behöver använda internet när jag lyssnar. De senaste veckorna har det varit julmusik som ljudit ur lurarna. Ja, jag vet att jag börja tidigt, men det visa sig att jag inte är den enda. Skönt att veta att jag inte är ensam. Jag längtar till nästa helg när julpyntet ska upp. Jag vill gärna ha en färgad ljusslinga på altanen men altanräcket är så korkat byggt att det är rena mardrömmen att sätta upp en ljusslinga där. Men så fick jag inspiration från amerikansk julpyntning. Man kan ju slänga upp slingan runt vardagsrumsfönstret. Hitta en slinga på Leva&Bo (inredningsbutik här i Bengtsfors) som hade den längd jag sökte. Eller rättare sagt lite längre men bättre än att den är för kort. Dock fanns det bara en kvar så får hoppas den finns kvar när lönen kommer. Om inte Elkedjan har vilket jag tvivlar på. Jag kan dock inte påstå att jag har någon större lust att vandra genom halva bygden för en ljusslinga. Då köper jag online i så fall. Nog snackat om den där ljusslingan. Jag kan inte fatta att det snart är 1:a advent så snart. Det var ju inte längesen sommaren börja. Jag hänger verkligen inte med. Med denna farten kommer julen vara över innan 24 december. Inte egentligen men det är så jag känner för tillfället.

Just det! Min lillasyster är gravid med sitt första barn. Hon var beräknad 18 november. Förvånande nog kom inte ungen den beräknaden dagen… Vår bror var också beräknad den 18 men kom den 21 november istället. Vilket betyder att min älskade, många gånger taskiga, lillebror fyller 25 idag. Det är stort. Jag ringde honom förra veckan och råga vad han ville ha i födelsedagspresent.

Christer: ”Inte ett dret.”
Jag: ”Det går att ordna.”
Christer: ”En miljon skulle inte sitta fel.”
Jag. ”Jag hör av mig dagen jag blir miljonär men den dagen är inte idag.”
Christer: ”Porsche har kommit med en ny familjebil…”
Jag: ”Då blir mamma glad. För Porsche är ju en ”nassebil”.”
Christer: ”Är det? Det visste jag inte.”

Det var så telefonsamtalet börja. Eller ja… det börja egentligen med att han svara med ett högt hej, efter att ha låtit några signaler gå fram, vilket nästan skrämde skiten ur mig. Sen skratta han åt mig den elake fan. Han hämnades för alla de gånger jag skrämt skiten, avsiktigt förstås, ur honom. Så på sätt och vis var det rätt åt mig. Jag har skrämt skiten ur min bror så många gånger att jag tappat räkningen. Det har han också men det betyder inte att han gärna tar tillfället att hämnas när han får det.
Han får i alla fall inge Porsche i födelsedagspresent. Jag gick in på MyShop och köpte ett par flanellskjortor från Park Lane. Han älskar ju flanellskjortor. Fast vem gör inte det. Jag har tyvärr bara två. Den ena av dem är en herrskjorta. Min bror hade en precis likadan. Vi köpte dem typ samtidigt. Men hans har gått sönder. Min är hel men ligger i någon låda någonstans. Who knows?

Lite snabb fika nu för att få i mig något i magen så jag slipper vara allt för hungrig när det är dags för lunch. Aldrig fel. Sen blir det mer skanning. Fram till lunch alltså. Och efter lunch. För den som inte fatta det.
Ska ta med ett par handskar innan jag går hem sen. Nanna och jag ska ner till Dalslands Center i Håverud imorgon för att hämta en massa lådor innehållande handlingar som ska arkiveras. Så mestadels av morgondagen kommer spenderas på annan ort. Aldrig fel med lite ombyte.

Cheerio 🙂

Kommentera

