EKG, blodprov osv

Vakna i lördags väldigt svag i kroppen plus skakningar och hjärtklappningar. Fick feber vid en period under dagen. Vakna även med en fruktansvärd halsont. Jag skrev ett inlägg redan i lördags men jag hade svårt att veta vad det var. Influensa var det tack gode Gud inte. Fast problemen kvarstår utan att någon vet varför jag har dem. Fick en akuttid på vårdcentralen idag när jag ringde dit. Läkaren undersökte hjärtat och lungorna (ovanligt, jag vet). Efter det fördes jag till ett annat rum där jag kopplades upp till EKG, vilket var nytt för mig, och efter det blodprov, inte så nytt för mig. Efter nästan en timme på vårdcentralen var inte läkaren mycket visare. Enligt proverna är jag frisk. Själv känner jag mig inte riktigt frisk. Fysiskt alltså. Riktigt frisk i skallen har jag väl aldrig varit. Skyller på generna. 😛

Efter läkarbesöket drog jag till Kicki’s och köpte mig en kopp varm choklad. Sen blev det tillbaks till arkivet för att ta mig en snabb eftermiddagsfika. Man vill ju inte vara allt för hungrig när man kommer hem från jobbet. Spotify används inte något alls nu sen jag börja använda Radioplay.se. Det är Mix Megapol som står för musikunderhållningen hela dagen nu. Börja redan i fredags se fram emot denna veckan på grund av att de bara kommer spela julmusik under december. Precis som jag sett fram emot denna helgen för att äntligen få börja julpynta. På grund av de oväntade hälsoproblemen som starta i lördags kunde jag inte julpynta ordentligt. Hade ingen ork helt enkelt. Så jag har varit en aning bitter denna helgen för att jag inte fått julpynta ordentligt. Nej då, jag älskar inte julen för fem öre…

Far kom till Bengtsfors denna helgen så han var så snäll och hjälpte mig handla eftersom jag var så svag i kroppen. Jag var ju såklart med men han fick hjälpa mig bära. Han låna farföräldrarnas bil så vi slapp gå hela vägen hem. Han körde mig upp till Elkedjan… trodde vi. Jag blev förvånad när han körde förbi butiken. ”Hallå! Butiken ligger där… ELON!?” Det visa sig att de bytt namn på butiken. Det hade ju jag missat totalt. Jag skulle ha tag på färgad ljusslinga för altanen. Den på Leva&Bo var för kort och svindyr. Hitta en på ELON i den längd jag behövde och för ett mycket lägre pris än den på Leva&Bo. That’s it! Nästa gång jag ska ha ljusslingor eller annat elektriskt drar jag till ELON. Skitsam om jag måste gå en fin sträcka. Det är inget fel på mina benmuskler. Ljusslingar var även utbyggbar och från Konstsmide. Konstsmide brukar vara bra grejer.

Jag fick i alla fall upp julgardinerna och adventsstjärnan. Jag leta dock efter adventsstjärnan i som en jävla galning i flera minuter, och det är inte lätt att leta efter något som en jävla galning när man är svag i kroppen och får hjärtklappning vid minsta rörelse. Jag testa även att gå igenom lådorna med julsaker ute i förrådet, utan resultat såklart. Men så fick jag en snilleblixt mitt i all förvirring (katterna verkade förvirrade av mitt springande fram och tillbaka). ”Varför inte kolla en av de där lådorna som du packade ner sommargrejer i för några veckor sen?” Tro på fan att jag stoppat ner adventsstjärnan där. ”Varför gjorde jag det?” Jag kommer aldrig få svaret på den frågan. Fick även upp den gamla adventsljusstaken i vardagsrumsfönstret. Den gamla adventsljusstaken ställde mor alltid upp i min och lenas sovrum när vi växte upp. Den bringar fram barndomsminnen kan jag lova. Dock trodde jag i flera år att den inte fungera men jag kunde förmå mig att slänga den, vilket var tur för förra året upptäckte jag att den faktiskt fungerar fortfarande. Jag var helt enkelt tvungen att byta alla lampor i den. Far stack ut i skogen en sväng och plocka lite lav åt mig som jag kunde ha i adventsljusstaken som ska stå på vardagsrumsbordet. Jupp, varje år är det samma sak. Far kommer med en påse lav som han plockat. Tog med mig några saker från jullådorna i förrådet när jag ändå var där ute. Fick med mig et sorts ljusfat med små fina julröda ljushållare till. Fick den i julklapp för flera år sen och jag älskar den. Den brukar få stå på vardagsrumsbordet bredvid adventsljusstaken. Men det var det enda julpynt som kom upp. Jag ska försöka få upp resten till helgen om jag inte orkar nu under veckan. Vi får se. Jag fick tyvärr aldrig pyntat någon gran förra julen. Har tänkt få ändring på det denna julen. Första julen här på Bolldal fick jag nog till min snyggaste gran någonsin, men så lade jag ner några timmar på den (tänker inte avslöja hur många för jag skäms lite plus att jag nästan fick ett psykbryt vid ett tillfälle på grund av ljusslingan till granen). Jag kommer även ihåg den för att min lillasyster var verkligen impad av den. Hon sa att det var den vackraste julgranen hon sett i sitt liv. Hon kalla den för en Disney-gran. Jag får faktiskt medge att det gjorde mig tårögd av glädje. Men med tanke på hur många svordomar jag lade ner på den granen var det förståeligt med min reaktion. Jag har ändå planer på att lyckas med den prestationen igen många gånger om de kommande jularna. Jag ska försöka få till det denna julen. Jessica vill att jag ska hjälpa henne och Andreas med deras julgran så att de får en sån fin gran. Jag hade gärna men Andreas ska prompt ha en riktig gran. Jag kommer behöva syrgas resten av julen efter att stått och pyntat den granen i ett par timmar. Nu överdriver jag väl lite men jag kommer vara rejält täppt i näsan och luftvägarna. Jag undviker riktiga granar om möjligt.

Nog snackat om julgranar. Julmusiken har fått mig på ett riktigt mysigt julhumör. Kanske lyckas få upp något mer julpynt idag. Kanske. Ska inte lova något. Diggar att de spelar julmusik med Dean Martin och Frank Sinatra. Den bästa sorten. Har plockat fram mitt julalbum med Frank Sinatra hemma. Mor är inte särskilt glad i Frank Sinatra men hon vet att jag gillar honom. Så för flera år sen när hon var ute och handla hitta hon ett julalbum med honom som hon köpte med åt mig. Varje år sedan dess har den skivan spelats om och om igen. Ingen jul utan Frank Sinatra tacka vare mor (undrar hur hon känner inför det). Har tyvärr inget med Dean Martin, men det går att fixa. 🙂

Cheerio

Kommentera

