A League of Their Own

Sitter här hemma i soffan, i värmen, och ser film. A League of Their Own med Tom Hanks och Gena Davies i huvudrollerna. Det var banne mig längesen jag såg den. Det är en riktig bra film. Om man gillar komedi och baseball. Jag älskar den iallafall.

I lördags vakna jag till att det var rejält kallt i min lägenhet. Jag kolla termometern och fick se att i vardagsrummet/sovrummet var det 18 grader. I hallen 17 och i köket 15. Det får inte ligga under 20 grader i en lägenhet vid denna tiden under året. Jag kände på elementen och de har sänkt värmen. Vet inte om det är den nya hyresvärden som vill spara in. Jag är van vid att elementen är på högsta värme vintertid. Jag har ett extra element eftersom jag bor på källarvåningen och därför har ett par grader kallare i min lägenhet än de i våningarna över. Men den gör ju inte mycket nytta nu när de inte kör på högsta värmen. Så fick låna min systers extra element. Ett elelement men det har fått upp det till 22 grader i lägenheten. Det var den värmen jag hade innan de säknte. Det visa sig att två hyresgäster klaga igår så det kom hit en man som höjde värmen i husen.så när jag vakna imorse hade jag 19. Fortfarande för lite för en frusen person som jag. Men det har ju löst sig nu. Fsr kommer till Bengtsfors undr veckan. Han ska ta sig en sväng in på Clas Ohlson och köpa med ett till element åt mig.

För några dagar sen när arkivarien gick tillbaka ner till arkivet,  efter lunchen på kommunhuset, kom vi att prata på Gävlebpcken när vi passera rondellen vid gamla hotell Dalia. I rondellen står fyra bockar i granris och belysning. En stor bock i mitten omringad av tre mindre. Jag sa till Nanna: ”Tänk om någon får för sig att försöka göra det till en tradition här också och går och tänder på den stora bocken som står mitt i rondellen.”

Jag ska nog hålla vissa tankar för mig själv i fortsättningen. Var borta hos lillasyster och henne kille på Sidan Södra hela lördagskvällen och vid kl. 2 på natten körde Andreas hem mig. När vi kommer till rondellen säger Andreas:”Nämen, se där.” Jag tittar på honom och sen mot rondellen. Guess what! Den stora bocken i mitten av rondellen stod i lågor. Så det blev att ringa brandkåren. Jag blev lite besvien samtidigt som jag börja skrattalite åt det hela. Det var ganska skrattretande. Bara några dagar innan har jag filosferat högt om att någon kanske väljer att tända eld på den bocken sen är det någon jävel som gör det.

Brukar göra mat inför jobbet på söndagar so. Ska räcka hela veckan. Idag testade jag att köpa lite grönsaker och röra ihop en egen vego soppa av sånt jag har i skafferiet. Jag brukar alltid köra efter recept jag när jag ska göra storkok. Så att göra storkok efter eget påhitt var något nytt. Får faktiskt påstå att det blev bättre när jag valde att hitta på ett eget recept denna gång. Plus att det faktiskt blev mycket mer soppa. Jag har underskattat mig själv när det kommer till att laga mat. Jag är ju riktigt duktig. Men jag tänker inte bli självgod för då lär det nog gå åt helvete nästa gång jag gör en maträtt efter eget huvud.

Ska se klart filmen och lägga mig. Ny jobbvecka imorgon. Panikångesten har lagt sig så jag ser framemot en vecka där jag kan jobba utan att försvinna in i någon sorts dimma på grund av att jag inte är mig själv. Mensen böev försenad på grund av panikångesten. Men nu är balansen återställd. Trevlig andra advent förresten!

Cheerio

Kommentera

