Yoga

När man sitter på fika uppe i kommunkontoret och kommer på att idag är den 19 april. För vissa kanske det inte är någon speciellt dag och för vissa inte. För mig är det en speciell dag då mormor fyller år idag. Idag är hennes 87-årsdag. Jag har inte känt mig direkt ledsen men jag känner mig lite nere. Inte så att det påverkar min omgivning. Jag är bara inte så jättepigg.

Påsken är över. Fattar ni? Påsken är över. Jag har haft långhelg men inte fattat att det varit påsk. Vilket resulterade i att jag inte önskade någon glad påsk. Ja, jag har dåligt samvete över det men jag hänger inte med. Påsken kom för tidigt. Så min påsk innehöll inga påskhälsningar, ingen påskmat, inget påskgodis, inga påskdekorationer. Det är som att det aldrig hänt. Jag hoppa helt enkelt över det i år. Ofrivilligt får jag tillägga.

Men jag är inte bitter. Livet rullar vidare. Tog mig en behövlig långpromenad efter jobbet igår. Tog så klart för tjock jacka på mig. Antingen för mycket eller för lite. Det är väldigt sällan det finns lagom när det kommer till att välja kläder för vårvädret. Jag baka min första kladdkaka på länge i helgen. Jag har varit lat i över ett halvår och köpt färdig kladdkaka. Frias kladdkaka är jättegod men den slår fortfarande inte hembakat. Dock var jag nära på att baka sockerkaka men så tyckte jag att det var några ingredienser som inte hörde dit. När jag kolla receptet som hänger på kökslyckan så var det inte det jag skulle gå efter. Jag ska nog inte hänga receptet för sockerkaka precis intill kladdkaka. Som tur var hann jag se det precis innan jag börja blanda ihop ingredienserna. Nästa gång ska jag testa att göra kladdkaka, eller kanske eventuellt sockerkaka, på björksocker. Det kostar skjortan men är så mycket bättre än vanligt socker. Testa kokossocker förra året. Det var gott i början men sen blev både smaken och doften av det för mycket. Jag blev illamående så testa björksocker istället förra månaden. Det var mycket bättre.

Fick hem ett paket från iHerb.com för två veckor sen. Den innehöll två paket av Yogi Positive Energy Tea, en tub Shave Butter Creme och en påse Nutiva Super Seeds. Yogi Positive Energy Tea har jag köpt förut och jag tycker det gör susen om man är jätte trött och behöver få upp energin. Det funkar inte på momangen utan man får vänta i en timme ungefär. Men sen jävlar. De två andra sakerna i paketet är det första gången jag testar men jag är nöjd med dem. Har rekommenderat iHerb för min lillasyster. Får se om hon hittar något bra för kroppen där.

Jag kanske inte lever extremt hälsosamt som vissa gör, men jag försöker leva hälsosamt till den grad jag kan. Jag mår mycket bättre sen jag börja med Yoga 2013. Det är nog den bästa träningen jag gjort för att hålla ryggen stark. Jag fick gå till sjukgymnasten efter jag fick veta att jag hade rygg- och nackskada. Det hjälpte inte så bra som jag ville. Men så tyckte en sköterska på vårdcentralen att jag skulle testa yoga. Jag hade en lite negativ syn till yoga vid men jag lät henne introducera det för mig. Det är ju aldrig fel att testa. Hon introducerade även Mindfullness för mig. Jag är för evigt tacksam för det hon gjorde för mig. I början så varva jag de övningarna som sköterskan lärt mig med övningarna från sjukgymnasten. Jag övergav styora delar av sjukgymnastiken efter att jag gick mediyoga på vårdcentralen. Sen efter det fick jag lära mig lite mer om yoga av en yogalärare här i Bengtsfors. Plus att jag varit på kurser med en kvinna som sysslar med friskvård och en dietist från Åmål. De har också lärt ut några övningar för kroppen som jag växlar med yogan. Missta mig inte. Jag har kvar ett par av övningarna från sjukgymnastiken.  Jag tycker detta har gjort mycket för mitt sinne och min kropp de senaste åren. Yogan stärkte mina ryggmuskler mycket bättre än sjukgymnastiken, Jag märkte även att yogan var mildare mot ryggen. Jag rekommenderar yoga för alla. Även de som inte tror på yoga som en vettig träningsform. Kom ihåg att jag också var en av de från början.

Cheerio

Kommentera

